zly wynik usg glowki i obnizone napiecie miesni-jakie konsekwencje...?
bsob - 08.04.2005 00:30
zly wynik usg glowki i obnizone napiecie miesni-jakie konsekwencje...?
Swoje pytanie chcialabym zadac Mamom, ktore zetknely sie z tym problemem-wlasnie zrobilismy usg glowki naszemu 3-miesiecznemu synkowi i wynik jest taki: asymetria komor, wylew 2-go stopnia w lewej komorze- co to oznacza w przyszlosci?? Przychodza mi na mysl najgorsze choroby, najbardziej boje sie porazenia mozgowego, na dzien dzisiejszy nasz synek ma obnizone napiecie miesniowe, jest dzieckiem wiotkim,chcialabym zeby to bylo jedyna konsekwencja..... Dokladnie to nie dzwiga w ogole glowki, niepokoi mnie tez troche to ze caly czas wystawia jezyczek-a moze tak to jest u dzieci w tym wieku,nie wiem, bo nie mam porownania z innymi dziecmi 3-miesiecznymi. Przy porodzie lezal troche w kanale rodnym-synek urodzil sie dosc duzy 3800 i bylo mi ciezko wypchnac, lekarz pomagal mi ,uciskajac brzuch. Natomist kontakt synek ma bardzo dobry, caly czas gaworzy i usmiecha sie do nas, nie wyglada zupelnie na takiego, ktory mialby zle sie rozwijac, kazdy tak nam mowi i mam nadzieje, ze tak nie jest. BLAGAM NAPISZCIE COKOLWIEK WIECIE NA TEN TEMAT, BO ZWARIUJE............ Moze Wasze dzieci przechodzily to samo, a teraz jest ok. Z gory dziekuje!
Emalka - 08.04.2005 16:49
wylew 2 stopnia to normalka u wczesniaczych dzieci. I te dzieci nie odbiegaja pozniej od swoich rowiesnikow... ba, zdarza sie, ze nawet wylewy 3 stopnia wchlaniaja sie bez zadnych konsekwencji. Powinnas jednak wynik skonsultowac z DOBRYM neurologiem, ktory Ci wszystko wyjasni. Acha, to ze Twoj dzidzius jest wiotki, to nie jest konsekwencja wylewow - taki jest i juz! moja Zuza tez jest wiotka - ma obnizone napiecie i nie ma z tego powodu zadnych klopotow - warto jednak poznac odpowiednie techniki wspomagajace rozwoj (np. przeczytac <a target="_blank" href=http://www.wczesniak.pl/publikacje/Poradnik-srodek.pdf>Poradnik Opieki i Pielegnacji Pawla Zawitkowskiego</a>) bo czasami wcale nie jest potrzebna rehabilitacja a nauczenie sie jak prawidlowo trzymac, kapac, przewijac malucha :)
emalka i Zuza
Eja - 09.04.2005 12:57
Przede wszystkim REHABILITACJA!! Nic tam nie piszesz o tym, a to jest podstawa, by z tego wysz³o Twoje dziecko!! Znajd¼ bardzo dobrego rehabilitanta i do dzie³a!! A swoja droga dziwiê siê, ¿e nikt Ci tego nie powiedzia³!! je¶li nie bêdziecie dziecka rehabilitowaæ mo¿e mieæ dzieciêce pora¿enie mózgowe. Wiem du¿o na ten temat poniewa¿ borykamy siê do tej pory z tym. Poza tym mam przyjació³kê, której m±¿ jest rehabilitantem. Sporo siê od nich dowiadujê ci±gle. Je¶li chcesz o co¶ pytaæ to pisz na priva lub gg 4630771 chêtnie pomogê!! Radzê ostro wzi±æ siê za æwiczenia z dzieckiem!! Pozdrawiam i du¿o zdrówka ¿yczê!
<font color=red>Ewa i Agatka <20.04.2004><font color=red>
Emalka - 10.04.2005 10:04
to nieprawda, ze jesli sie nie rehabilituje, to bedzie porazenie! Skad taki pomysl?!
emalka i Zuza
Elzbieta - 10.04.2005 23:16
Mamy podobny problem. Ma³y ma powiêkszon± lew± komore i zwiekszony przep³yw. Asymetrie lewej strony i obni¿enie napiêcia w nó¿kach. Podobno moze to byæ po przebytym przezemnie zapaleniu gard³a w ci±¿y ale niekoniecznie. Jeste¶my pd opiek± neurologa i rehabilitanta i æwiczymy ma³ego metod± Vojty czyli pobudzanie zakoñczeñ nerwowych. Pierwsza poprawa by³a widoczna ju¿ po 3 tyg. æwiczeñ.
¯ycze powodzenia Pozdrawiam
Ela i Tymcio (09.09.04.)
bsob - 11.04.2005 01:33
Elzbieto,Twoj synek tez ma wylew 2-go stopnia? u nas jest wlasnie drugi,ale chce jeszcze raz zrobic synkowi usg dla wiarygodnosci wyniku. Czy moglabys mi napisac na czym polega metoda Vojty? slyszalam,ze jest to ogromne przezycie dla rodzicow,bo dziecko wtedy bardzo placze,to prawda? Bardzo straszne sa te cwiczenia Vojty? Odrazu zaczeliscie rehabilitacje od tej metody Vojty? my na razie poznalismy tylko pielegnacje wedlug Bobatow,cwiczenia dopiero zaczynamy-mozesz cos powiedziec o metodzie Bobatow czyli NDT-Bobath,probowaliscie tego? bede bardzo wdzieczna za odpowiedzi!!!!
aska27 - 11.04.2005 08:18
Badanie niemowl±t metod± Vojty pozwala bardzo wcze¶nie zwróciæ uwagê nawet na drobne objawy uszkodzenia o¶rodkowego uk³adu nerwowego. Mog± one wyst±piæ u dzieci z zagro¿onej ci±¿y, urodzonych przedwcze¶nie lub po ciê¿kim porodzie, a tak¿e u niemowl±t, które w okresie oko³oporodowym przeby³y infekcje, zaburzenia oddychania, drgawki. Badanie sposobem Vojty mo¿na zastosowaæ ju¿ u noworodków a nawet u bardzo ma³ych, niedojrza³ych wcze¶niaków. Potem najkorzystniej jest badaæ najm³odsze niemowlêta na prze³omie I i II kwarta³u ¿ycia. Wczesne podejrzenie zagro¿enia dla prawid³owego rozwoju daje czas i szansê niedopuszczenia do utrwalenia siê zaburzeñ poprzez wczesn± i skuteczn± terapiê. Ocenia siê wzorce ruchowe niemowlêcia. Obserwuje siê je zarówno podczas spontanicznego zachowania dziecka na stole do badañ jak i podczas prób zmiany u³o¿enia cia³a, kiedy niemowlê powinno wykazaæ mechanizmy obronne. Ocenia siê odruchy pierwotne. Dziecko przed przyst±pieniem do terapii metod± Vojty przechodzi kliniczn± ocenê rozwoju i jest to: Ocena reaktywno¶ci posturalnej - czyli ocena wszystkich reakcji potrzebnych do zmiany pozycji cia³a w przestrzeni. Umo¿liwia to wykrycie zak³óceñ w kierowaniu mechanizmami posturalnymi przez o¶rodkowy uk³ad nerwowy, a tak¿e ocenê poziomu rozwoju dziecka w danej chwili. Reaktywno¶æ posturaln± ocenia siê na podstawie reakcji nag³ej zmiany po³o¿enia cia³a w przestrzeni (reakcje u³o¿enia). Ocena spontanicznej motoryki - ka¿dy poziom rozwoju posiada charakterystyczne zachowania dziecka w zakresie orientacji, chwytno¶ci, lokomocji, które wymagaj± odpowiedniego rozwoju motorycznego. Vojta jasno okre¶la kolejne etapy rozwoju motorycznego opartego na wielok±tach, np. dziecko w 3 m-cu ¿ycia podpiera siê na ³okciach tworz±c trójk±tn± p³aszczyznê podparcia; w 4, 5 m-cu ¿ycia dziecko odrywa jedn± rêkê od pod³o¿a do chwytu, przechyla siê lekko na bok, a koñczyna dolna po tej stronie tworzy nowy punkt podparcia na kolanie. Diagnostyka rozwojowa. "Monachijski test diagnostyczny funkcji wieku rozwojowego w 1 - 3 roku ¿ycia" - na podstawie tego testu dokonuje siê w odstêpach miesiêcznych oceny tzw. wieku raczkowania, wieku siedzenia, wieku chodzenia, wieku chwytania, wieku zrêczno¶ci, wieku postrzegania, wieku mówienia, wieku rozumienia mowy, wieku rozwoju spo³ecznego i wieku rozwoju samodzielno¶ci. Rodzice, którzy uczestnicz± w badaniu otrzymuj± ka¿dorazowo obszern± informacjê o rozwoju niemowlêcia. Znaj± odchylenia od stanu prawid³owego w³asnego dziecka. Obserwuj± postêpy rozwoju poszczególnych funkcji. Najczê¶ciej s± bardzo zainteresowani w osi±gniêciu przez ich dziecko najlepszego stanu sprawno¶ci. Gdy kontakty z lekarzem s± rzeczowe i przyjazne, a rodzice zadowoleni z postêpów leczenia, w³a¶nie oni s± najskuteczniejszym no¶nikiem reklamowym metody. Terapia metod± odruchowej lokomocji wg Vojty g³êboko wnika w drogi i o¶rodki nerwowe. Toruje now± drogê nerwow± w przypadkach uszkodzeñ mózgu. Proces nazwany torowaniem powoduje, ¿e efekt pobudzenia uk³adu nerwowego, widoczny jako reakcja miê¶niowa, jest podczas stymulacji dwóch miejsc na ciele dziecka jednocze¶nie wiêkszy ni¿ suma efektów dra¿nienia ka¿dej z tych stref osobno. Torowanie wymaga u³o¿enia dziecka w pozycji aktywuj±cej, która u³atwia osi±gniêcie stanu napiêcia miê¶ni podczas stymulowania wybranych stref stymulacji. ¦ci¶le okre¶lone strefy znajduj± siê na brzu¶cach miê¶ni, na ¶ciêgnach lub na okostnej, najczê¶ciej w miejscach spotkania siê przyczepów kilku miê¶ni. Rozci±gniêcie danego miê¶nia powoduje jego reakcjê skurczow±. Skurcz jednego miê¶nia poci±ga miêsieñ s±siedni i powstaje reakcja ³añcuchowa tak, ¿e ca³e cia³o pacjenta ulega pewnemu napiêciu, a nawet mo¿na obserwowaæ reakcje ruchowe czê¶ci cia³a. Tak d³ugo, jak d³ugo trwa stymulacja danej strefy, tak d³ugo mo¿emy oczekiwaæ odpowiedzi z miê¶ni. Wyzwalane s± w ten sposób globalne wzorce ruchu, zbli¿one do lokomocji w postaci odruchowego pe³zania i odruchowego obrotu. Dlatego terapeutyczna metoda Vojty nazwana zosta³a metod± odruchowej lokomocji. Stymulacja powoduje tworzenie siê nowych wypustek komórek nerwowych. Wypustki te, które s± liczne, trafiaj± na inne zdrowe komórki nerwowe i tworz± na nich nowe po³±czenia, czyli synapsy. Tak powstaje odbudowana droga nerwowa i uzyskuje siê bardziej zbli¿ony do prawid³owego sposób wykonania ruchu, a wiêc prawid³owy wzorzec ruchu. Im mniejsze uszkodzenie tym szybciej osi±ga siê dobry efekt. Stymulacja wyzwala aktywnie ale nie¶wiadomie w³asn± pracê miê¶ni. Mo¿liwe s± ruchy czê¶ci cia³a np. stopy, których swobodnie dziecko nie potrafi³ dot±d wykonaæ. Doznaje ono przy tym nowych do¶wiadczeñ czuciowych, jakich przedtem nie zna³o. Poniewa¿ bodziec zmusza do napiêcia miê¶ni a to zwi±zane jest z wysi³kiem i pewnie niewygod± pozycji, dziecko próbuje unikaæ tego poprzez takie ustawienie cia³a, które zmniejsza obci±¿enie, wysi³ek i niewygodê. Terapeuta musi rozpoznaæ ten mechanizm unikania i stale poprawiaæ pozycjê dziecka lub zmieniæ sposób æwiczenia. Pracuje siê nad wyprostem krêgos³upa, nad prawid³owym ustawieniem w stawach kulistych ko¶ci ramiennych i udowych, poniewa¿ to organ osiowy (g³owa i tu³ów) jest najwa¿niejsz± czê¶ci± cz³owieka a koñczyny s± tylko wypustkami tu³owia. Podstawowymi odruchami wykorzystywanymi w terapii metod± Vojty jest odruch pe³zania naprzemiennego i odruch obrotu wokó³ w³asnego cia³a. Wyzwalanie odruchu pe³zania i obrotu wed³ug prawid³owego wzorca uzyskuje siê za pomoc± : Pozycji u³o¿eniowej, czyli pozycji wyj¶ciowej, która wprowadza w stan aktywacji i niestabilnego u³o¿enia. Punktów stymulacyjnych, które maj± charakter proprioceptywny. Znajduj± siê na miê¶niach (po¶ladkowy ¶redni) i okolicach oko³okostnych (strefa piersiowa, nadk³ykieæ przy¶rodkowy ko¶ci ramieniowej, wyrostek barkowy ³opatki, kolec biodrowy przedni górny, wewnêtrzny brzeg ³opatki, wyrostek rylcowaty ko¶ci promieniowej, strefa tu³owiowa, nadk³ykieæ przy¶rodkowy ko¶ci udowej, guzowato¶æ ko¶ci piêtowej). Stosuje siê ty zasadê sumacji przestrzennej punktów (stymulacja jednocze¶nie kilku punktów). Oporowaniu pozycji wyj¶ciowej, czyli stawianie oporu przeciw prowokowanemu ruchowi dziecka, Wystêpuje tu sumacja czasowa stymulacji, która trwa od 1 do 5 minut. O skuteczno¶ci po³±czenia tych trzech elementów terapii decyduje rozwój funkcjonalny mózgu dziecka, jego stan psychiczny i motywacja do ruchu. Terapia metod± Vojty jest tania. Nie wymaga drogiej aparatury. Poza sto³em do æwiczeñ nie wymaga specjalnych warunków. Prowadzona w domu przez cz³onków rodziny, g³ównie matkê, ogranicza wysi³ek zwi±zany z ka¿dorazow± wypraw± do terapeuty, wystawanie na przystanku, potem w kolejce w poczekalni. Do poradni mog± dojechaæ pacjenci nawet z daleka. Matka otrzymuje dok³adny instrukta¿ wykonania æwiczeñ z w³asnym dzieckiem a poprzez swoj± mi³o¶æ, cierpliwo¶æ, ¶wiadomo¶æ zagro¿enia i samozaparcie staje siê najlepszym terapeut± swojego dziecka. Wizyty u terapeuty powinny odbywaæ siê o tyle czêsto, o ile rodzice niepewni s± swoich praktycznych umiejêtno¶ci. Na pocz±tku mo¿e to byæ jeden czy dwa razy w tygodniu, potem co dwa tygodnie lub nawet rzadziej. Czas prowadzenia terapii jest zró¿nicowany. W najl¿ejszych przypadkach i gdy rozpocznie siê wcze¶nie usprawnianie mog± wystarczyæ 2 lub 3 miesi±ce. W trudniejszych przypadkach æwiczenia prowadzi siê do uzyskania umiejêtno¶ci prawid³owego raczkowania i wstawania przy sprzêtach. Rehabilitacja w domu
Pamiêtaj, ¿eby: æwiczenia wykonywaæ zawsze o tej samej porze dnia i w tej samej kolejno¶ci æwiczyæ w pomieszczeniu, w którym jest ciep³o dotykaæ dziecka bardzo delikatnie, bez gwa³townych ruchów (trzeba zdj±æ wcze¶niej pier¶cionki, obci±æ krótko paznokcie) rozebrane dziecko k³a¶æ na miêkkim kocu czy flaneli w czasie æwiczeñ ca³y czas mówiæ do dziecka unikaæ ostrego ¶wiat³a i g³o¶nych d¼wiêków (mog± wzmagaæ napiêcie miê¶niowe) koj±co wp³ywa na dziecko masa¿ i spokojna muzyka. Uwa¿a siê, ¿e terapia metod± Vojty jest bardzo skuteczna. Lekkie i ¶rednie uszkodzenia uk³adu nerwowego, wcze¶nie rozpoznane i poddane systematycznie usprawnianiu daj± siê skutecznie leczyæ. W ciê¿kich postaciach, nawet gdy nie uda siê zatrzymaæ procesu utrwalania nieprawid³owych zachowañ dziecka i dojdzie do mózgowego pora¿enia dzieciêcego mimo ogromnych starañ rodziców, terapeutów i lekarzy, uzyskuje siê znaczne zmniejszenie nasilenia nieprawid³owo¶ci. Usprawnianie w takich przypadkach trzeba prowadziæ stale i ma³ymi kroczkami poprawiaæ stan mo¿liwo¶ci ruchowych dziecka. Ja polecam bardziej Bobathów , je¶li masz pytania , pisz na priva pozdrawiamy A¶ka i Bartu¶
aska27 - 11.04.2005 08:21
Jasne , ¿e æwiczenia s± najwa¿niejsze , ale nie stresuj dziewczyny pora¿eniem mózgowym , które nie bierze siê od "nieæwiczenia" , na to czy zaistnieje MPD sk³ada siê wiele ró¿nych czynników , mog± to byæ powik³ania jeszcze z ¿ycia p³odowego , uraz oko³oporodowy lub ju¿ po porodzie , jest tak¿e szereg testów i metod pozwalaj±cych zdiagnozowaæ MPD , ale na pewno nie straszy siê rodziców w ten sposób , bo mo¿na zrobiæ wiêcej szkody ni¿ po¿ytku pozdrawiamy A¶ka i Bartu¶
Eja - 11.04.2005 09:32
Ogl±da³am ostatnio program na ten temat i tak w³a¶nie mówili. To niejest mój wymys³, tylko lekarzy, którzy siê tam wypowiadali...
<font color=red>Ewa i Agatka <20.04.2004><font color=red>
Emalka - 11.04.2005 09:52
moze nie do konca uwaznie sluchalas... dpm to nie jest efekt niecwiczenia, na Boga! To zespol obajwow, ktore sie moga wziac np. z patologii w ciazy, urazow okoloporodowych, nieprawidlowowsciw w pozniejszym wieku (np. zapalenia opon mozgowych) w skrocie mozna powiedziec, ze to sie ma, albo nie. NIe mozna sie tego nabawic "przez niecwiczenie"!
emalka i Zuza
Eja - 11.04.2005 11:57
Tak, zgadzam siê ze wszystkim tym co napisa³a¶, jednak tak w tym programie by³o powiedziane! Sama by³amw szoku, bo mam z córk± podobne problemy i przerazi³a mnie wypowied¼ tych lekarzy!! Tak w³asnie powiedzieli, ¿e dziecko które urodzi³o siê z problemami, z wylewem czy z porodu wczesnego mo¿e mieæ pora¿enie mózgowe je¶li odpowiedznio nie bêdzie siê stymulowa³o jego rozwoju. Przeciez nie wyssa³am sobie tej historyjki z palca. Wyobra¿am sobie Wasze oburzenie, sama by³am w szoku kiedy to us³ysza³am. Mo¿e Ci lekarze wyolbrzymili problem, a mo¿e co¶ w tym jest.... Nie mnie oceniaæ. Pozdrawiam
<font color=red>Ewa i Agatka <20.04.2004><font color=red>
Emalka - 11.04.2005 12:14
wiesz co, nie jestem lekarzem ale moja Zuza to wczesniak z 28 tyg, rehabilitowana (metoda ndt bobath), bedaca pod opieka wielu specjalistow (w tym neurologa, zpowodu wylewow) wiec sporo sie nauczylam (chca nie chcac) przez te 2 lata jej zycia. I na prawde nie mam pojecia skad LEKARZ (moze pamietasz jakiej byl specjalnosci?) wysnuwa publicznie takie wnioski (a moim zdaniem publicznie i bolesnie obnaza swoje braki w w wyksztalceniu). Bo idac jego tokiem rozumowania, to moja Zuza tez sie mogla "nabawic" porazenia bo w pewnym momencie zaprzestalismy cwiczen.... zgodze sie z tym, ze kiedy wystepuje porazenie KONIECZNA jest rehabilitacja, moze ona pomoc usprawnic wiele niedoskonalosci u takich dzieci. ps. pamietesz co to byl za program i kiedy i gdzie byl emitowany?
emalka i Zuza
Eja - 11.04.2005 12:30
Zgadzam siê z Tob±, jednak nie pamiêtam jaki to by³ program, nie mam gazety z programem nigdy, a akurat w³±czy³am i to juz lecia³o. A lekarze którzy to mówili to pediatrzy. By³ dosyæ ciekawy ten program, ale tez przerazi³o mnie to, jak powiedzieli, ¿e nie æwicz±c mo¿na doprowadziæ do pora¿enia. Napewno nie mauja racji, ale sk±d im siê to wziê³o?? Mo¿e opieraja to na jaki¶ obserwacjach... Nie wiem... Emitowany by³ na tvp1 lub tvp2 nie pamiêtam, to by³o dosyæ dawno. Pozdrawiam
<font color=red>Ewa i Agatka <20.04.2004><font color=red>
bsob - 12.04.2005 21:07
Dziekuje z calego serca Wszystkim Mamom za informacje, a Asiu i Emalko bardzo mnie podbudowalyscie i zdaje sobie sprawe, ze przede wszystkim cwiczenia.Chcialabym aby wylew u mojego synka sie wchlonal i aby pomogla mu rehabilitacja. Chociaz nasz neurolog uwaza ze wylew a obnizone napiecie to dwie rozne sprawy. Odkad zaczelismy cwiczyc widze jak moj synek za wszelka cene probuje uniesc glowke lezac na pleckach, on naprawde czuje czego sie od niego wymaga... Ale jest taki spiety, widac to po jego raczkach ktore caly czas zaciska w piasteczki i chowa kciuki. Jak go rozluznic?? Bo o to sie rozbija caly problem... Moze jakies masaze, kapiele???
<P ID="edit"><FONT class="small">Edited by bsob on 2005/04/12 21:12.</FONT></P>
aska27 - 12.04.2005 22:14
hej , na tym etapie rozwoju , dziecko mo¿e jeszcze zaciskaæ pi±stki , nie jest to powód do zmartwienia , przede wszystkim æwiczcie , ale nie za wszelk± cenê , pilnuj , ¿eby synu¶ by³ w dobrym nastroju do æwiczeñ , rewelacyjnie relaksuj±co dzia³aj± na dziecko æwiczenia na du¿ej pi³ce lub w wodzie , chocia¿ , delikatny masa¿ te¿ na pewno bêdzie pomocny , mój synu¶ d³ugo nie podnosi³ g³ówki z le¿enia na pleckach , a jak siê potem okaza³o , nale¿y po prostu do grona leniuszków . Je¿eli mia³aby¶ jakiekolwiek pytania odno¶nie rehabilitacji , to s³u¿ê pomoc± , aha i g³owa do góry , bêdzie dobrze [img]/images/forum/icons/smile.gif[/img] pozdrawiamy gor±co A¶ka i Bartu¶
mamaala - 12.04.2005 22:53
jak pamiêtam nasze spotkania z neurologiem i fizjoterapeut± to Twój skarb ma prawo jeszcze zaciskaæ pi±stki, ale mo¿esz mu pomagaæ je rozlu¼niaæ np. g³aszcz±c jego r±czk± swoj± twarz lub jego w³asn± buziê, lub pocieraj±c r±czk± o r±czkê, oczywi¶cie nic na si³ê, wszystko bardzo delikatnie, spokojnie i najlepiej w ramach zabawy czy mausiowo-dzieciowych przytulanek :)
Aga i Ala (10.02.2003)
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plslaveofficial.keep.pl
|
|
Pokrewne |
"cowboy,mama,i,cowboy,corka.php">Cowboy mama i cowboy córka :)
"ile,planujecie,karmic,karmicie,karmilyscie.php">ile planujecie karmiæ/karmicie/karmi³y¶cie piersi±
"tempo,rozwoju,a,sposob,karmienia,cos,oprocz.php">Tempo rozwoju a sposób karmienia (co¶ oprócz cyca)
"czy,mozna,na,cellulit,krem,z,kofeina,jesli.php">czy mozna na cellulit krem z kofeina jesli karmie
"jak,dlugo,trwa,karmienie,waszych,pociech.php">Jak d³ugo trwa karmienie Waszych pociech?
"karmienie,drugiego,malucha,przy,pierwszym.php">Karmienie drugiego malucha przy pierwszym
"pomozcie,mi,opory,psychiczne,przed,karmieniem.php">pomozcie mi - opory psychiczne przed karmieniem
"jak,zakonczyc,lub,ograniczyc,nocne,karmienia.php">Jak zakoñczyæ lub ograniczyæ nocne karmienia
"chyba,powoli,konczy,sie,karmienie.php">Chyba powoli koñczy siê karmienie....
"sens,dyskusji,o,sposobie,karmienia.php">sens dyskusji o sposobie karmienia
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plepicusfuror.xlx.pl
. : : . |
|